Voksnes læringsrum

Af: Carsten Nejst Jensen, Carsten Nejst Jensen (redaktør)

Beskrivelse

Voksnes læring er blevet et centralt begreb, fordi samfundet har brug for uddannede borgere, jf. kampagnen "Spids pennen" i efteråret 2004, som var et gratis, statsligt undervisningstilbud til voksne. Voksne er ikke færdige med at lære, og de har ofte mulighed for at gå ind og ud af flere vidt forskellige "rum", hvor viden er tilgængelig: uddannelse, arbejde, kursus, familie, foreningsliv og internet.I forordet defineres læringsrum som: "De ydre fysiske, sociale og især psykologiske rammer og betingelser, der sætter mulighederne og begrænsningerne for den læring, der kan finde sted". Bogens redaktør, cand.psych. Carsten Nejst Jensen, sammenligner et læringsrum med en kinesisk æske, hvor nye æsker hele tiden kommer til syne. Det er ikke antologiens mål at fremhæve det ene læringsrum frem for det andet, men at se ind i alle de rum, som voksne rent faktisk er i stand til at drage nytte af. Bogen beskriver dels den læring, som vi kan hente i rummene, og dels de teorier, der ligger bag voksnes læring. Et andet vigtigt begreb inden for voksnes viden er realkompetence. Realkompetence er den samlede sum af det, vi kan. Måske har du et eksamenspapir på en uddannelse, men i virkeligheden har du på grund af en spændende fritidsinteresse meget stor viden på et helt andet område. Det er vigtigt at afklare, hvordan den voksne kan overføre kompetence fra et "rum" til et andet.Der er mange udbydere og interessenter i voksnes læring. Måske er der ikke altid enighed mellem arbejdsgiver og ansat om, hvad der skal læres? I så fald vil den voksne være splittet mellem tvang og trang.Den trykte bog hos forlaget.

Yderligere informationer

  • E-bog

  • PDF

    PDF

  • DRM-beskyttet

    DRM-beskyttet

  • 521

  • Billesø og Baltzer

  • 9788778422248

  • 01-01-2007

  • Psykologi